onsdag 10 juni 2015

BråkaMera en metod för talförståelse

Reklam

För två år sedan i det första inlägget på den här mattebloggen skrev jag att tallinjen var "hetare än någonsin". Jag lovade också "snart ett kommersiellt förslag"! Ni vet snacka går ju...
Men nu är den här, en metod (eller möjlighet) att använda en magnetisk tallinje för arbetet med elevernas talförståelse. Individuellt eller i grupp, lärarlett eller laborativt. Enkelt flyttbart mellan klassrummen och de olika lektionstillfällena. Alla våra elever behöver detta




Wiilo sitter med sin lapp och grubblar medan diskussionens vågor går höga vid tallinjen
(källa: DN 20090413 foto: Joakim Roos)

Ovan en bild från min mångåriga praktik med BråkaMera, innan tallinjen blev magnetiskt och "blixtsnabb". Namnet på metoden är inspirerat av en mina ambitiösa elever som på sin brutna svenska efter lunchen kom tillbaka och utbrast "åh Lasse, vi måste BråkaMera!!!" Just det, bråken som en metod att förstå bl.a. decimalsystemet - "decimalerna" är ju faktiskt utvalda bråk!
Här finns verkligen mycket att göra för att underlätta elevernas framtida matematikstudier. Och det är faktiskt kul och kreativt, avdramatiserar matematiken och ger en förnimmelse av såväl den inre som yttre oändligheten - Matematik är vackert!
Beställ hela BråkaMera-satsen och gärna en halv studiedag med mig där jag arbetar med lärare och elever (helst) för att visa hur man kan repetera /grundlägga basfärdigheter i taluppfattning!
De flesta av våra elever har aldrig riktigt förstått 10bas-systemet. Gör något åt det, så tappar de rädslan för matten och blir ivrigare återhämtare. Jämför gärna med dyslektiker som inser att de kan få hjälp! Det är en bra start på ett nytt skolliv.
 



Applikationerna är samlade och lätt åtkomliga i en hopvikbar hållare (45x90) med sex våningar som hängs bredvid whiteboardtavlan. Alla applikationer fäster.
    • Magnetisk tallinje, centimeterskala utan siffror, varierbar längd (max 4 m) i fickan överst till vänster.
    • Alla användbara bråk (22st).  Anpassade till 1 m som hela.
    • Hela pizzor i 1/2-, 1/3-, 1/4-, 1/5-, 1/6-, 1/7-, 1/8-, 1/9-, 1/10-delar) för konkret start kring delning.
    • Mynt och sedlar. Stora till rubriker i positionssystem och små för räkneexempel.
    • Två ytterligare 1-meters tallinjer för demonstration av andra och tredje dimensionen.
    • Ytor som exempel på två dimensioner från tallinjens endimensionella.
    • Små plastade lappar för att markera positioner längs tallinjen med olika former av tal som väcker tankar och trängsel. Dessutom skrivbara tomma.
    • Mallar för förlängning av tallinjen runt klassrummet. Post-it lappar förtryckta med intressanta övergångar i tiotalssystemet. Uppsatta är de ständigt nåbara för grubblande elever.
    • Förstoringsmallar (7 st.) för att gräva sig ner i den inre oändligheten mellan två successiva streck på tallinjens centimeterskala.
    • 50 små runda plastmagneter för talkonkretion.
    • Ett metodhäfte med tankar, tips och idéer.

    Först till kvarn får först mala! Det tar någon vecka att bygga varje sats. Man får inte köpa den längre utan vi börjar med studiedag och sedan får man hyrköp per månad. Satserna är för bra och för jobbiga att bygga för att de ska få bli liggandes i något skåp i klassrummet. Efter tolv månader är den din skolas. 


    Vänliga hälsningar Lasse Hellström i Göteborg
    0703-909165

    2 kommentarer:

    1. Hej!
      Världens "största" tal är alltid kul att diskutera med eleverna. Här få man kombinatorik på köpet...

      https://www.youtube.com/watch?v=eofd7e6mB_g

      Hälsar Jon Hästö

      SvaraRadera
    2. Är det någon som har kollat subtraktionen? Undrar osäker redaktör i morgondimman...

      SvaraRadera